Betyg: 3

Idag tittar vi på ett elegant och snyggt litet spel som heter Tsuro. Temat för spelet är att flyga drakar, och att hålla kvar sin drake på spelplanen så länge som möjligt.

Spelplanen är från början ett tomt rutnät, och alla spelarna ställer upp sina drakar vid utkanten på spelplanen. När det är ens tur lägger man ut en av de brickor man dragit på en tom ruta på spelplanen (som gränsar mot där ens drake är)

Varje bricka har olika stigar som går från kant till kant. De kan svänga, leda rakt fram, eller gå runt i en u-sväng. När man lägger en bricka, så följer ens drake den stig som finns på brickan fram till nästa kant. När man sen lägger nästa bricka följer draken stigen på den brickan till nästa kant osv osv. Målet är att inte bli uttvingad så att man råkar skicka ut sin drake utanför spelplanen igen, samtidigt som man försöker leda ut motståndarens drake. På det hela taget ett elegant upplägg.

Betyget då? Jag har spelat det här ganska mycket på appen, som är riktigt bra. Problemet är.. det är roligare på appen än IRL. Det är lite långsamt, lite känslan av "fleramanna-patiens". Det dröjer ganska länge innan man interagerar med varandra.

Men, det är trots allt ett trevligt litet spel, och dessutom ruggigt snyggt. Det får betyg 3. Ett alternativ är Tsuro of the seas, samma princip, men man har lagt till monster som kan komma ivägen och äta upp ens drake.. förlåt.. båt, i det spelet.

Reglerna är ruggigt enkla, men det kan ändå bli ganska intrikata situationer. Det är kanske lite långsamt för att vara ett party-spel, men det är definitivt ett spel både för entusiast och novis.